Blog
Czy aromamarketing wpływa na wzrost zysków?
Właściwe zastosowanie aromamarketingu pozwala na zwiększenie zysków, wzmocnienie wizerunku marki, a także poprawia jakość obsługi klientów.
Wiesz dlaczego po przekroczeniu progu supermarketu niemal od razu wyczuwasz zapach świeżego pieczywa lub ciasteczek? Dzieje się tak dlatego, że zmysły odgrywają ogromną rolę w naszym postrzeganiu świata i tworzeniu wspomnień. Właśnie w taki sposób właściciele sklepów bez naszej świadomości wpływają na nas i na nasze decyzje zakupowe.
Przykładowe zastosowania aromamarketingu, które przyniosły pozytywne rezultaty.
Idealny przykładem pokazującym, że aromamarketing przynosi pozytywne skutki jest zastosowanie przez jedną z stacji paliw zapachu kawy w pobliżu dystrybutorów. Ta stacja zwiększyła sprzedaż kawy aż o 300%.
Niektóre lokale z żywnością maja problem z nieprzyjemnymi zapachami, które np. wynikają z przygotowywania posiłków. Za przykład posłuży nam jedna z kawiarni jaką jest Starbucks. Kawiarnia zauważyła, że wyeliminowanie zapachu kanapek z jajkami pozytywnie wpłynęło na sprzedaż. Nieprzyjemny zapach jajek nie zgrywał się z zapachem świeżo mielonej kawy, wyniku czego sprzedaż kawy malała. W naszym portfolio zapachów mamy specjalną kolekcję, która służy do niwelacji nieprzyjemnych zapachów.
Jedno z badań wykazało, że zastosowanie marketingu zapachowego przez detalistów, intencje zakupowe w ich sklepach wzrosły o 80%. Dodatkowym aspektem oprócz zwiększenia sprzedaży, który wywołuje aromamarketing jest zatrzymanie klienta w sklepie/biurze/salonie beauty na dłużej.
Dlaczego w marketingu wykorzystuje się wpływanie na zmysły?
Dzięki wykorzystaniu zmysłów zapamiętujemy na dłużej oraz z większą dokładnością różne sytuacje z naszego życia. Bardzo często wiążemy konkretne wspomnienia, wydarzenia np. z zapachami, smakami, dźwiękiem bądź widokami. Każdy ma swój zapach, który wywołuje u niego uśmiech na twarzy bądź budzi miłe wspomnienia. Takim zapachem może być zapach świeżego pieczywa, który przypomina wielu osobom dom rodzinny.
Wiele badań wskazuje nam, że węch jest jednym z najsilniejszych zmysłów i odpowiada za pamięć i emocje. Dlatego zapach może wpływać na opinie klientów naszej restauracji bardziej nawet niż wzrok. Oczywistym faktem jest, że klient z chęcią wróci do restauracji, w której pięknie pachniało kwiatami a nie do takiej, w której było czuć nieprzyjemne zapachy z kuchni. Szerzej o aromamarketingu w restauracji w naszym wcześniejszym artykule.
Badanie marketingu zapachowego wykazało, że do 75% ludzkich emocji związanych z pamięcią jest wyzwalanych przez zapachy. Co ciekawe, ludzie mogą zapamiętać zapach i rozpoznać go z 65% dokładnością po jednym roku, podczas gdy pamięć wzrokowa spada po takim czasie do 50%.
Przeprowadzane badania potwierdzający, że aromamarketing działa.
Prostym, a przede wszystkim sprawdzającym się pomysłem jest zastosowanie zapachu ciasteczek, kawy w cukierni, kawiarni. Tuż po wejściu klient jest już zainteresowany i spragniony skosztowania ciasteczek, które tak pięknie pachną.
Spangenberg zbadawszy wpływ zapachu otoczenia na decyzje zakupowe klientów w sklepie odzieżowym, potwierdził, że przyjemne zapachy mają istotny wpływ na postrzeganie zarówno płci, jak i produktów. Orvis donosi, że duże sieci handlowe, w tym Nike, zaobserwowały nawet wzrost zainteresowania klientów zakupami na poziomie 80% dzięki wykorzystaniu aromamarketingu w swoich sklepach detalicznych.
Co więcej, umieszczanie określonych zapachów w przestrzeni handlowej powoduje, że klienci spędzają więcej czasu na zakupach, przeglądając większą liczbę produktów, co przekłada się na subiektywne odczucie luksusu, tworząc przyjemną, ciepłą atmosferę przypominającą domowy klimat.
Dalton przedstawia wyniki badania przeprowadzonego przez „The Smell & Taste Treatment & Research Foundation”. W tym eksperymencie, buty Nike były prezentowane w dwóch różnych pomieszczeniach. W jednym pomieszczeniu powietrze pozostawiono bez zapachu, a w drugim rozpylono delikatny, kwiatowy aromat. Okazało się, że większość osób w pomieszczeniu o zapachu kwiatowym była skłonna zapłacić nawet o 10 USD (8,81 EUR) więcej za te same buty.
Czy aromamarketing to zatem zapach sukcesu?
Wszystko na to wskazuje. Nawet delikatne zapachy mają zdolność wywoływania pożądanych reakcji fizjologicznych i wywoływania pozytywnych emocji. Kluczowym czynnikiem jest strategia doboru odpowiedniego zapachu i jego dystrybucji, oparta na konkretnych badaniach i zgodna z wizerunkiem marki. W czym pomogą Ci nasi specjaliści. Dzięki temu podkreśla ona najważniejsze cechy przekazu i koduje odpowiednie skojarzenia w umysłach klientów.
Aromamarketing jest znakomitym narzędziem wspomagającym inne formy marketingu. Co więcej, przynosi ono realne i mierzalne zwiększenie zysków. A Ty, co sądzisz? Czy chciałbyś wypróbować aromamarketing w swojej firmie? Zapraszamy do rozmowy!